3 vanliga misstag vid onlineförsäljning

Oavsett om du har en stor webshop eller bara säljer ett fåtal produkter online gäller det att skapa en sömlös, smidig och positiv köpupplevelse för kunden. Här nedan listar vi tre vanliga misstag vid onlineförsäljning samt hur du kan undvika dem.

1. Du erbjuder bara ett betalningsalternativ

Den absolut vanligaste anledningen till att kunden avbryter ett köp i kassan är att de inte hittar ett betalningsalternativ som passar dem. Och här är vi alla olika; vissa föredrar faktura, andra vill betala med kredit- eller kontokort, direkt betalning via internetbanken, via PayPal (eller liknande tjänster) eller kanske med Swish.

Försök erbjuda flera olika betalningsalternativ. I Sverige finns det flera leverantörer som kan hjälpa dig med betalningslösningar. Undersök vem som har bäst lösningar, avtal och priser för just din verksamhet. Undersök även hur just din målgrupp shoppar online. Om exempelvis en hög andel handlar via mobilen blir mobila betalningsalternativ viktigare att erbjuda.

2. Köpprocessen är för komplicerad

Vi vill att det ska gå snabbt och smidigt när vi handlar online! Därför kan en onödigt krånglig och tidskrävande köpprocess få dina kunder att välja dina konkurrenter istället. Här gäller det att vara tydlig och hitta en balans. Självklart vill du samla in så mycket information som möjligt om dina kunder men långa formulär i kassan med onödiga inmatningsfält tar tid och kan irritera din kund. Och även fast du vill locka till merförsäljning genom att visa upp relaterade eller kompletterande produkter och erbjudanden i kassan så se till att kunden inte drunknar i all information utan fortfarande enkelt och smidigt kan genomföra sitt köp.

3. Frakten blir en tråkig överraskning

Flertalet studier visar att gratis frakt har en mycket stor inverkan på vart vi väljer att handla online, och kan mycket väl vara det som avgör om en kund handlar hos er eller er leverantör. Särskilt avgörande är det om fraktkostnaden tillkommer som en överraskning först i kassan, då mer än hälften i regel avbryter sitt köp.

Har man inte möjlighet till att erbjuda fri frakt gäller det att vara tydlig från början med att en fraktkostnad tillkommer. Om möjligt kan man även exempelvis bjuda fri frakt vid kundens första köp, fri frakt om man handlar över ett visst belopp (lockar även till merköp!) eller erbjuda fri frakt till alla som går med i er kundklubb. Då känner kunden att den gör en bra deal, vilket istället gör köpupplevelsen extra positiv!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × ett =