Allt du behöver veta om spam

Kärt barn har många namn, skräppost, bluffmail, UBE (unsolicited bulk mail) eller kort och gott spam. Ett inte så kärt barn förvisso, men visst har vi alla stött på det? Och visst har vi alla varit nära på eller faktiskt åkt dit? Det dyker hela tiden upp nya och mer sofistikerade försök att komma åt dina pengar eller person- och kontouppgifter så det är svårt att hålla koll på vad som är seriöst och vad som bara är spam. Spam behöver inte alltid vara just bedrägeri utan kan även vara oönskade reklamutskick, men det senare är mer störande än farligt. Man kan även säga att man “spammar” en konversation genom att skicka mängder oönskad text, GIF:s etc.

Nuförtiden har de flesta mail-klienter bra spam-filter och även nyare telefoner varnar för att sms kan vara spam, men ibland slinker det givetvis igenom nåt.

Själva ordet spam kommer ursprungligen ifrån Monty Python. De gjorde en sketch där allt på menyn innehöll Spam, dvs. burkskinka, och dit kommer en dam som verkligen inte gillar Spam, varpå de andra cafégästerna, vikingarna, brister i sång… Se klippet så förstår du att det fastnade!

Första gången i historien som det registrerats ett massutskick av kommersiell natur var dock redan 1864 då ett telegram gick ut till fler mottagare. Det var flera brittiska politiker som fick ett meddelande som gjorde reklam för en tandläkare.

Varför ska jag bry mig om spam?

Man kan ju fråga sig om det verkligen finns någon som tjänar på spam och svaret är ja, eftersom det fortsätter så finns det ju någon vinst där. På internet är det väldigt enkelt att via bottar och automatisering spamma oerhört många människor och då räcker det med att ett par stackare faller för bluffen för att man ska tjäna på det. Alla som befinner sig på internet är inte erfarna och medvetna om att detta förekommer, hur man ska känna igen det eller hantera det. Speciellt unga och äldre är utsatta i dessa situationer. Därför är det viktigt att upplysa närhelst man kan om att det förekommer.

Tyvärr kan ett ouppmärksamt ögonblick leda till stora problem för dig och sätta dig i en svårlöst ekonomisk knipa. Har du ett företag är det ju även viktigt för ditt anseende att inte det sprids felaktig information i ditt namn. Du vill ju att dina kunder ska kunna lita på och känna sig trygga med att interagera med dig.

4 varningssignaler att vara uppmärksam på

1. Kolla avsändaren

Ser avsändaren suspekt ut så är det förmodligen spam. Exempelvis, om vi skickar ut ett mail ska avsändaren vara namn@lluvy.se. Om den skulle vara typ namn@lluvy.uk.com eller namn@llluuvy.se så är det inte ett seriöst mail ifrån vårt företag. De allra flesta företag har en “ren” mailadress där deras hemsida används som grund, dvs. www.lluvy.se ger en adress som slutar på @lluvy.se.

2. Kolla språket

Det finns givetvis undantag i vår tid av snabb kommunikation där små felstavningar osv kan slinka in i massutskick från företag. Men om det känns som att texten är direkt från Google translate så är det nog inte från ett seriöst företag.

3. Kolla syftet

Om du får ett mail eller sms med en skum förfrågan så är det antagligen just det – skumt! Vill man att du ska uppge kontouppgifter eller dylikt så ska du alltid vara uppmärksam.

4. Kolla INTE länken

Myndigheter och seriösa företag skickar generellt inte ett meddelande med en länk utan ber dig snarare att gå in på deras hemsida och logga in via ex. Mina sidor. En bra tumregel är att alltid gå direkt till företagets hemsida. Ofta har de en disclaimer som säger om det förekommer spam i deras namn.

Om du fortfarande är osäker, kontakta företaget eller myndigheten direkt. De kanske behöver uppmärksammas på att det sprids spam och du behöver inte oroa dig för att fastna i nåt bedrägeri.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem + 1 =