Badmintonrackets och fjäderbollar

Digitala medlemskap

Som så mycket annat så förflyttas delar av föreningsliv och medlemshantering till att ske online och det finns många fördelar med att hitta ett bra system för digitalt medlemskap.

Först och främst behöver du tänka igenom ditt behov. Alla typer av medlemskap har inte samma krav. En väldigt liten förening kan med lätthet hålla kolla på sina medlemmar, se till att medlemsavgifter är betalda och hålla kommunikationen vid liv. Men ju mer avancerad föreningen blir, det vill säga, ju fler medlemmar och större krav på innehåll och information desto svårare blir det att sköta detta med excel-ark och enskilda sms-utskick.

Ett sätt att ta reda på vad just din förening behöver kan vara att se vilka problem som uppstått. Kan det vara just att information inte nått ut till alla; att det varit svårt att sköta ekonomin pga uteblivna medlemsavgifter; eller bara allmänt svårt att hålla medlemsinformation, såsom kontaktuppgifter, uppdaterade?

Underlätta hanteringen

Vilka fördelar finns då med att sköta hanteringen digitalt? Till att börja med förenklar det att ha all information på en och samma plats där den är lättillgänglig för både medlemmar och administratörer. Genom att ha ett digitalt medlemskap kan dina medlemmar själva få fram information och uppdatera sin egen kontaktinformation.

Det är lätt att få ut personligt innehåll till många och även riktad information såsom rabatter och liknande. Beroende på upplägg kan man underlätta för kommunikation medlemmar emellan med medlemssidor. Med ett digitalt medlemskap finns inget behov för fysiska medlemskort, dessa finns på sidan och kan nås via mobil också.

Styr vem som når vilket innehåll och vart

Det finns kanske de som vill erbjuda mer exklusivt innehåll och inte bara vill ha en vanlig medlemsdel utan även ha en vip-del med ännu mer innehåll. Med rätt digitalt system kan du styra själv vem som får tillgång till vad.

Att ha en medlemssida integrerad på er vanliga hemsida är också en fördel då dina medlemmar ändå besöker den och det blir en mer naturlig ingång än att hänvisa till en tredje part.

Oavsett om du har hand om en ideell förening eller någon annan typ av företag som behöver medlemshantering så har Lluvy en lösning för dig.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tio + 7 =