En dator med en symbol för att lägga till en ny användare på skärmen

Lägga till en ny användare

Att lägga till en ny användare till din WordPress-sida är väldigt enkelt, som vi kommer visa i denna vår lilla WordPress-guide!

Nu börjar vi!

I vänstermenyn i din Adminpanel hittar du en rubrik som heter just ”Användare”. Om du håller muspekaren över den får du upp några alternativ, bland annat ”Lägg till ny användare”.

Du kan också klicka på rubriken och får då upp en lista på alla användare samt knappen ”Lägg till ny”.

När du ska lägga till en ny användare behöver du fylla i en del information om användaren. Det är bara obligatoriskt att fylla i användarnamn och epostadress, så resterande får du själv avgöra om det behövs eller ej. Du kan här direkt fylla i ett eget lösenord till användaren eller låta det autogenererade vara kvar. Användaren kan sen välja nytt lösen om den vill. För att välja ett eget lösenord tar du bara bort det autogenererade och fyller i ett eget. WordPress kommer berätta för dig om det är ett starkt eller ett svagt lösenord. Ett starkt lösenord har stora och små bokstäver, siffror och ett specialtecken.

Viktigt när du skapar användaren är att du tänker på vad den ska ha för roll. WordPress är förinställt på ”Prenumerant”. Rollen kan ändras vid behov men det är ju skönt att få det rätt direkt.

Kort kan man säga såhär om de olika rollerna:

Prenumerant kan läsa hela webbsidan men inte redigera innehållet. Denna typ används om du har funktioner som kräver prenumeration eller för att man ska kunna logga in och kommentera på dina inlägg.

Bidragsgivare kan göra inlägg och redigera dessa men de kan inte publicera eller ta bort inlägg. Denna typ används om du exempelvis vill ha en gäst-krönikör.

Författare kan publicera, redigera och ta bort sina egna inlägg. De kan även ladda upp filer. Denna typ är bäst för återkommande bidragsgivare.

Redaktör är den som har möjligheten att arbeta med hela sidan och allt det innebär vad gäller plugins, uppdateringar och kan även skapa och ta bort hela hemsidor.

Administratör är snäppet under redaktör. De kan redigera och skapa sidor, lägga till plugins etc. De kan också hantera användare.

Det viktigaste man bör tänka på i tilldelningen av roll är att inte ge för mycket inflytande till vem som helst. En redaktör eller administratör bör vara en person som kan WordPress funktioner och därför inte ”råkar” skada din hemsida. För mer utförlig information om varje rolls begränsningar, läs här.

Shop Manager som är en person som kan hantera din webshop, men inte administrera sidan i övrigt. De kan sköta funktionerna i WooCommerce och lägga till och ta bort produkter. Om du har en webshop via WooCommerce har du två till alternativa roller:

Kund kan se sidan samt sina egna uppgifter, såsom tidigare ordrar. De kan inte redigera sidor.