Telefon med Facebooks app på skärmen och orden "social media" i Alfapet-bokstäver

Sociala medier – Vilken plattform är rätt för dig?

Ett vanligt misstag när man arbetar med sociala medier är att man tror att man kommer missa något om man inte har ett konto på varje plattform. Men tänk efter själv, hur ser det t.ex. ut när en potentiell kund går in på din Instagram och ser att du sist la upp en bild 2017? Knappast inspirerande. Det du vill åstadkomma är att nå ut till de målgrupper som är relevanta för just dig; och att när du väl har deras uppmärksamhet, kunna övertyga dem med relevant och intressant innehåll.

Så vilken plattform är bäst för mitt företag?

För att ta reda på detta går vi igenom litegrann vilken typ av målgrupp som befinner sig på vilken plattform.

Instagram

Instagram växer fortfarande mest bland våra medier och det är relativt bred målgrupp. Det kommer nya funktioner kontinuerligt och algoritmen för vad som visas för vem utvecklas även den. Om du har ett öga för bild, kan uppdatera regelbundet och “hänga med” i utvecklingen så kan Instagram vara för dig.

Facebook

Facebook har de avsevärt bredaste målgrupperna och med deras annonstjänster kan du pricka in många mottagare. Dock måste du betala för att synas i flödet. Färre och färre användare postar uppdateringar utan är mer inriktade på intressegrupper. Kan du bidra med innehåll i riktade grupper är detta ett alternativ för dig att synas, men i grupper gäller generellt regeln att inget “sälj” accepteras.

Linkedin

Målgruppen som finns på Linkedin är de professionella, de som vill göra karriär och sälja B2B (Business to Business). Om detta passar din bransch kan du nätverka och nå riktigt långt på Linkedin!

TikTok

47% av personer i åldrarna 16år-25år använder TikTok och merparten av dessa är kvinnor. Om denna målgrupp passar dig har TikTok många olika annonsalternativ och kreativa funktioner du kan testa för att sprida ditt varumärke.

Pinterest

På Pinterest finns köpkraftiga målgrupper där merparten är kvinnor. Om du säljer en produkt och arbetar med snygga produktfoton kan du lyckas här!

Twitter 

På twitter gäller de tre P:na = Press, Politik, och PR. Här gäller även att man följer personer och inte företag eller organisationer. Vill du lyckas här måste du vara ambassadör för ditt varumärke.

Snapchat

Majoriteten av användarna på Snapchat är mellan 12år-25år. Om du säljer tjänster eller produkter som riktar sig mot just unga och har möjlighet att jobba med lättsamma och snabba medier kan du nå långt här då användarna enligt Snapchat själv är benägna att genomföra köp via mobilen.

Youtube

Här har du den absolut bredaste målgruppen. Om du kan lägga ner tid på att göra videos och medverka i dessa så finns potential. Du kan lyckas med instruktionsvideor och inspirationsmaterial även om du inte gör “toppklassiga” videor. Ska du göra reklamvideos krävs givetvis mer.

 

I frågan om sociala medier är svaret ofta; less is more! Istället för att dela din uppmärksamhet och försöka finnas överallt är det bättre att satsa helhjärtat på en eller två kanaler. När du väl bestämt dig för vad du vill satsa på kommer nästa steg; att göra en social media plan och skapa en kalender för innehåll. En tumregel är att 70% av ditt innehåll skall vara värdeskapande och 30% kan vara sälj. Lycka till!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 4 =