Svenskarna och Internet 2018

Svenskarna och Internet 2018

Internetstiftelsen släpper årligen rapporten Svenskarna och Internet. I denna sammanställs fakta om svenskarnas internetanvändning, vad gäller bland annat sociala medier, e-handel, tillgång till internet och användning fördelat per åldersgrupp.

Bland den intressanta information som delats kan man till exempel utläsa att användandet av sociala medier fortsätter att öka och att Instagram är den plattform som växer mest. Snapchat och Instagram är det som unga använder mest, medan de som är 36 år och äldre använder Facebook mer. Så stor andel som 97 procent väljer att söka information på internet och 61 procent använder Google dagligen som sin sökmotor. Nio av tio svenskar har nuförtiden smart mobil och väljer främst denna för sitt dagliga internetanvändande.

Mycket av informationen i rapporten kan ses som bara statistik, men när det kommer till ditt företags digitala närvaro finns det mycket nyttigt att hämta här men vi väljer att nämna några få exempel.

När det gäller målgrupper för ditt företag så bör var du publicerar ditt budskap anpassas efter vilken plattform just din målgrupp väljer att använda. Detsamma gäller försäljning på internet, glöm inte att de äldsta fortfarande ofta saknar, eller inte använder, BankID och Swish. När du skapar din hemsida är det viktigt att tänka på att merparten väljer att surfa på sin smarta mobil. Att se till att hemsidan är mobilanpassad gör att du når ut till fler potentiella besökare.

Du kan läsa rapporten i sin helhet här: https://2018.svenskarnaochinternet.se/

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 3 =