Trendspaning 2021 – Del 1: Webbdesign

Nytt år – nya möjligheter! Trots ett tungt 2020 i ryggen vill vi bara blicka framåt och hoppas på ett år med många kreativa och positiva lösningar. Vi har haft örat mot marken och botaniserat kring vad som komma skall inom IT och presenterar härmed vår Trendspaning 2021.

Detta är första delen av tre, och vi börjar starkt med webbdesign! Precis som med mode och inredning går det trender även här, och därför undersöker vi vad som spås bli måsten för en riktigt snygg hemsida under 2021. De nästkommande delarna i vår trendspaning kommer att handla om digital försäljning och e-handel samt sociala medier och digital kommunikation.

Komfort före dramatik

Coronapandemin har ”chockdigitaliserat” vårt samhälle, och skärmtiden har ökat i arbetslivet, där många arbetat hemifrån, men också privat. Många internetanvändare har börjat använda digitala tjänster mer frekvent än tidigare, eller testat dem för första gången (källa: Svenskarna och internet 2020). Därför spås hemsidor i år lämna tidigare trender som starka färger, neon och starka kontraster för att istället gå mer mot mjukare toner och färgkombinationer som är lugnare för ögat att titta länge på. Man försöker att undvika plottriga layouter med för mycket innehåll på skärmen samtidigt och fokuserar istället på ett område eller en uppgift åt gången.

Dark mode

Som ett ytterligare steg mot ökad komfort för ögonen ser man att allt fler hemsidor och applikationer lanserat så kallat ”dark mode”, dvs. att man kan växla mellan det vanliga utseendet och en mörkare design. En mörk design sägs enligt vissa vara mindre slitsam mot ögonen då det inte är lika skarpt ljus från skärmen. Det sparar av samma anledning även på enheternas batteritid.

Facebook är ett exempel på Light och Dark mode

På Facebook kan du numera själv välja om du vill använda ljus eller mörk design.

Hejdå minimalism!

Den platta och mycket rena, minimalistiska webbdesign som länge varit en trend börjar alltmer ersättas av mer avancerade designinslag såsom 3D, skuggor, strukturer, mönster och djup. Man eftersträvar ett mer verklighetstroget och analogt utseende, där t.ex. knappar ser ut som fysiska knappar och reglage. Väldigt roligt tycker vi webbdesigners som får lite nya utmaningar och större möjligheter att skapa riktigt vackra hemsidor!

Konceptbild av GanKin

Augmented reality (AR)

Augmented reality (på svenska: förstärkt verklighet) innebär att man förändrar en direktsänd betraktelse av en fysisk miljö med datorgenererad information såsom t.ex. ljud, video eller grafik. Exempel som redan finns och blir allt vanligare idag är att filma ditt vardagsrum med din mobiltelefon och testa hur det ser ut med olika tapeter på väggen, filma dina fötter med mobilen för att testa hur du passar i olika skor eller varför inte testa hur ett visst läppstift passar just dig innan du köper det. Augmented reality kommer bli en viktig del av köpupplevelsen och marknadsföring av produkter på nätet.

Ljud

Ljud på hemsidor har länge varit ett stort no-no, men börjar nu komma tillbaka. Med hjälp av ljud (bakgrundsmusik, ljud vid interaktion, ljud för att förstärka/skapa känslor) öppnar det upp helt nya möjligheter för att skapa en upplevelse. Men att få till en bra ljudupplevelse är inte helt enkelt, och illa planerat och ogenomtänkt ljud kan bli ett stort irritationsmoment. Implementering av ljud kräver helt nya kompetenser hos webbdesigners, och vi tror att man på sikt ser att fler ljudtekniker/producenter arbetar i webbdesign-teams.

2 Kommentarer
    • Charlotte
      Charlotte says:

      Tack Helene! Vi hade helst bjudit in och presenterat trendspaningen som förra året, men i år fick det bli helt digitalt istället pga Covid.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × ett =