Trendspaning 2021 – Del 2: Digital försäljning och e-handel

Vi går vidare med vår trendspaning och kommer nu till del 2: Digital försäljning och e-handel. Som vi nämnde i del 1: Webbdesign, så har Coronapandemin ”chockdigitaliserat” vårt samhälle, och e-handeln har ökat kraftigt. Drygt en fjärdedel av svenskarna har blivit nya eller mer frekventa e-handlare under pandemin, och de flesta anger att de vill fortsätta e-handla i högre utsträckning även när pandemin är över. (källa: Svenskarna och internet 2020).

Detta innebär att svenska företag och butiker behöver se över hur vi kommunicerar med våra kunder, och hur vi kan effektivisera och förbättra den digitala köpprocessen. Det kommer på sikt bli svårt för företag som inte har en genomarbetad digital försäljningsstrategi att överleva. En sådan strategi skiljer sig såklart radikalt mellan olika verksamheter, men nedan listar vi några punkter att ha i åtanke.

Sverige är ett extremt digitalt land

I Sverige har vi som privatpersoner kommit väldigt långt i vår digitalisering. Coronapandemin har även ”tvingat” den äldre målgruppen att digitaliseras, och den klyfta som tidigare funnits mellan åldersgrupperna har nu minskat. Exempelvis så har användandet av både mobilt Bank-ID och Swish ökat kraftigt bland äldre, och många har upptäckt fördelarna med att handla online och få sina varor hemlevererade. Har du idag enbart fysisk försäljning och anser att din målgrupp inte är redo för e-handel – då är det dags att tänka om!

Vi är villiga att betala för digitala upplevelser

Pandemin har även fått fler att upptäcka och testa digitala upplevelser, som t.ex. digitala museibesök, konserter, stadsvandringar, föreläsningar och after works. Detta är dessutom ett bra alternativ för personer som inte har möjlighet att fysiskt besöka en plats men som ändå villl delta. Fundera på om du kan digitalisera några av de upplevelser eller aktiviteter som ditt företag erbjuder och ta betalt för dessa.

PS. Med verktygen Evenemang och/eller Tidsbokning i My Lluvy kan du göra det enkelt för dina kunder att boka in sig på digitala event.

På Ticketmaster.se finns numera en egen sektion för livestreamad underhållning

På Ticketmaster.se finns numera en egen sektion för livestreamad underhållning

Shoppable TV

Har du någonsin tittat på TV och tänkt: ”Vilken snygg tröja hon har på sig, jag undrar vart den är köpt?”. Med Shoppable TV kan du med ett enkelt knapptryck få reda på detta och tas direkt till en webshop där tröjan säljs. Det är nog lite väl optimistiskt att ta med Shoppable TV som en trend under detta år, men det är roligt att blicka lite längre framåt också. NBC har lanserat Shoppable TV Ads där du med hjälp av en app kan ta dig till webshopen för produkterna i reklamen. På sikt ser man dock att detta blir en inbyggd funktion i Smart TV-apparater.

Augmented Reality (AR) och Artificiell intelligens (AI)

Med Augmented Reality i en webshop kan kunderna på ett helt nytt sätt testa olika produkter (t.ex. hur man passar i ett visst klädesplagg eller hur en viss möbel passar i just mitt vardagsrum). Läs mer om Augmented Reality i del 1 av vår trendspaning.

Med artificiell intelligens kan köparen få anpassad guidning för att lättare hitta produkter som passar just sig, t.ex. baserat på tidigare köp, sökhistorik, surfbeteende och från aktiviteter på sociala medier.

Genom att implementera AR och AI i din e-handel kommer du troligtvis se en ökning i köpkonverteringar men även en minskning av reklamationer då köparen får en bättre och mer realistisk uppfattning av vad de beställer.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tolv − ett =