Trendspaning 2021 – Del 3: Sociala medier & digital kommunikation

Under Coronapandemin är vi mer aktiva på sociala medier än tidigare, och 78% av arbetande svenskar använder sociala medier dagligen. Nära hälften använder Linkedin, och användandet av tjänster för digitala videosamtal (t.ex. Zoom, Teams, Skype) har skjutit i höjden. (källa: Svenskarna och internet 2020). Vad innebär detta framöver, och vilka trender och nyheter spås komma inom just sociala medier?

Digitala möten numera naturligt och självklart

Under pandemin föddes många kreativa idéer, som exempelvis digitala after works, kickoffer, dop, bröllop och andra högtider. Och på arbetet har de flesta nu insett att det ofta går lika bra att ta ett möte över video istället för att träffas fysiskt (och att det dessutom är bättre för miljön då man kan undvika onödiga resor). Detta beteende verkar vara här för att stanna, vilket gör det viktigt för företagare att tänka igenom hur man kan underlätta för sina kunder och optimera de digitala mötesplatserna.

Videosamtal, den nya normen för våra affärsmöten?

Videosamtal, den nya normen för våra affärsmöten?

Mer livestreamat!

Nära en fjärdedel (23%) av Sveriges internetanvändare valde att ta del av en livesändning på internet av något kulturevenemang, som till exempel en konsert eller teaterpjäs. 1 av 10 gjorde detta för första gången (källa: Svenskarna och internet 2020). Vi tycks även uppskatta livesänt material över förinspelat, och livesändningar på sociala medier får oftast större spridning.

Skärmklipp av Youtube Live och Twitch

Youtube Live och Twitch är två populära tjänster för livestreaming.

Instagram lanserar ny sökfunktion

I november 2020 offentliggjorde Instagram att de kommer bli mer sökvänliga, dvs. det kommer gå att söka direkt på innehållet i inlägg istället för att endast kunna söka på hashtags. Tänk på att redan nu arbeta med dina texter på Instagram för att få med relevanta sökord så är ditt konto redo när funktionen lanseras.

Avgiftsbaserat innehåll

Det sociala nätverket OnlyFans har fått en hel del kritik men har också blivit mycket populärt under kort tid. På OnlyFans betalar man för att få se innehåll från sina favorit-influencers, vilket man tror är en funktion som kommer sprida sig till fler sociala nätverk. På så sätt kan varumärken och företag erbjuda exklusiv information till sina ”fans” och skapa en modern motsvarighet till VIP-klubbar, där kunderna känner sig extra utvalda och uppmärksammade.

Har du missat de första delarna i vår trendspaning? Klicka för att läsa Del 1: Webbdesign och Del 2: Digital försäljning och e-handel.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × ett =