Vad är micro-moments?

Micro-moments, ibland översatt till Mikroögonblick, är ett hett begrepp inom digital marknadsföring. I detta inlägg sammanfattar vi grunderna med micro-moments, samt ger några avslutande tips och råd kring hur du med micro-moments i åtanke kan förbättra din digitala närvaro.

Att alltid ha våra smartphones med tillgång till internet när vi är ”på språng” har ändrat vårt beteende på hur vi söker efter information. I många länder (bland annat Sverige) sker idag den största delen av Google-sökningarna just från mobila enheter. Detta nya beteende har fått Google att introducera begreppet micro-moments, för att hjälpa företagare och marknadsförare att förstå kundernas nya köpbeteende.

Micro-moments är, förenklat, det ögonblick när en person agerar på ett behov och plockar upp telefonen för att man vill få gjort något i just detta ögonblick. Google delar in micro-moments i fyra olika kategorier: I-Want-to-Know Moments, I-Want-to-Go Moments, I-Want-to-Do Moments och I-Want-to-Buy Moments.

I-Want-to-Know Moments

Det flesta kan nog känna igen sig i scenariot där man i en diskussion eller dialog säger ”Men hur var det nu egentligen?” varpå man tar upp telefonen för att Googla efter svaret. Vi människor älskar att lära oss nya saker och använder telefonen till väldigt stor del för att söka ny information samt för att jämföra. ”Vilken cykel passar mig bäst?”, ”Var kan jag köpa en produkt till bäst pris?” eller ”Vad behöver jag tänka på när jag ska bygga en altan?”. Visste ni även att vi väldigt ofta söker på våra smartphones för att få reda på mer information om något vi sett i en tv-reklam?

För att fånga upp personer med I-Want-to-Know Moments, se till att enkelt ge dem relevant information och tänk på sorterings- och filtreringsmöjligheter i ditt innehåll för att ge en tydligare överblick.

I-Want-to-Go Moments

Man söker efter något lokalt och nära till hands fysiskt, t.ex. ”Italiensk restaurang på Avenyn”, ”Events i Göteborg idag” eller ”Var finns närmsta busshållplats?”. Antal sökningar på Google som innehåller frasen ”nära mig” har fördubblats det senaste året.

För I-Want-to-Go Moments, se till att du lätt går att hitta i Google Maps. Vi rekommenderar alla (speciellt er som har en fysisk butik, restaurang eller anläggning) att skapa konto i Google My Business.

I-Want-to-Do Moments

På YouTube har sökningar innehållande ”how to” ökat med 70% de senaste året och YouTube fylls med guider på allt från hur man applicerar en perfekt makeup till hur man reparerar en bilmotor. I-Want-to-Do Moments handlar även om vår vilja att testa på något nytt och att få nya upplevelser.

För I-Want-to-Do Moments, undersök vid vilka tidpunkter som flest söker på ”how to”-relaterade sökningar inom ditt område och se till att vara den som bidrar med enkla och pedagogiska videos, instruktionsguider och inspiration.

I-Want-to-Buy Moments

Dessa är givetvis oerhört viktiga för företag och marknadsförare, och är det micro-moment där kunden är närmast beslut i sin köpprocess. Ord som ”köp”, ”till salu” och ”försäljning av” är vanliga i sökningarna.

Då personen är redo att köpa nu gäller det att göra väsentlig information, pris och köp-knappar tydliga för mobilanvändarna. Tänk på att 82% av smartphone-användare söker upp information om en produkt samtidigt som de är i en butik.

Fundera på hur du kan korta ned antalet steg från micro-moment till köp. Lägg direkta köpknappar eller länkar i dina inlägg på sociala medier, och se till att mobilanpassa din webshop, beställningsformulär, nyhetsbrev etc.

Vill du veta mer? Läs gärna Googles PDF ”Micro-Moments: Your Guide to Winning the Shift to Mobile” eller kontakta oss så berättar vi mer!

Källor:
http://www.smartinsights.com/
http://thinkwithgoogle.com/
http://jajja.com/
http://internetifokus.se/

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 3 =